Jaguar XJ-S V12
“Gewoon doen!” Ja Lex wist het wel, Alex van Tienhoven welteverstaan, een liefhebber/handelaar, bestaat dat eigenlijk die
combinatie, maar Lex was een liefhebber, dat zeker. Hij had een hal vol met de mooiste classic & sportscars die je je maar voor kon stellen, veelal geïmporteerd uit het zuiden van Frankrijk,
Marseille, die mooie rauwe havenstad met veel zon. Zo stond er vandaag aan de Rijksstraatweg in Wassenaar een fraaie selectie auto’s, wat dacht je van een Ferrari 250 Lusso, een Bizzarini 5300,
enkele Maserati modellen als de Mistral, Merak, Mexico en Bora, die bezorgden hem overigens ooit de titel “the man and his Maseratis” in een Engels automagazine en als altijd wat
rally-geprepareerde Jaguars; een XK140, een XK150 coupe en wat E-types.
Tenslotte stond er ook een Jaguar XJ-S V12 uit 1983, prachtig uitgevoerd in British Racing Green met Doeskin hide, hertenleer welteverstaan, dashboard met wortelnotenhout en een werkelijk
fabelachtig lopende V12 motor, 5,3 liter groot. Een werkelijk jaloersmakende coupe, nog niet van het niveau van de hier eerder genoemde auto’s maar een groeibriljant, want dat verdient deze
verguisde opvolger van de E-Type zeker. En ach hoe kon je ook de Jaguar E-Type opvolgen, een unieke auto, getekend door Malcolm Sayer, opgenomen in de collectie van het Museum of Modern Art in
New York, een zekere Enzo vond het overigens de mooiste auto van de Geneefse salon van 1961. Gewoon doen dus! Maar ja, deze was niet te koop.
Maar een jaloersmakende auto en zo wilde ik er ook wel eentje, stad en land afgereisd op zoek naar een goede, gebruikte, Jag. Ja, de zaterdagrondjes waren goed gevuld, van Arnhem tot Groningen, van Haarlem tot Breda, alle Jaguar dealers hebben we gezien, kopje koffie, praatje, proefritten, brochures mee, nu nog hele stapels op zolder. Zoals dat gaat kregen we uiteindelijk via via een tip dat er een hele mooie in Maastricht zou
staan,
aangeboden als combi-verkoop; een Jaguar XJ series 3 V12 en de o zo gezochte XJ-S.
En zo gingen we met drie vrienden, ja het Jaguar virus werkt aanstekelijk, op een vrijdag richting het door ons gekregen adres in mooi Maastricht, nee niet in de XJ-S van één
van hen, want dat kon toch niet? Achterin zitten als volwassen vent op die achterbank, nou bank, meer zitjes, nee dat kon niet inderdaad, het paste niet, dus gingen we voor plan B, natuurlijk wel
in lijn van het merk, op pad met de Daimler 4.0, je bent liefhebber of niet en inderdaad riant achterin zitten met een tafeltje voor je is toch fijner dan opgevouwen achterin in een
XJ-S…
Blijft een mooie route vanuit het westen naar Maastricht en zeker het laatste stukje de heuvel af, geeft altijd een beetje buitenland-gevoel en zo stonden we sneller dan gedacht voor het statige pand op het opgegeven adres, het koperkleurige bordje op de gevel verraadde meteen de mogelijke bewoners: Moszkowicz advocaten. Na een eerste kennismaking met één van de broers, een kopje koffie en een rondleiding door het statige pand, hoe autoliefde snel het ijs kan breken blijft opmerkelijk, was het tijd voor een proefrit met de Jaguar XJ-S en dat bleek geen vlug rondje om het Vrijthof te zijn. Nee, de heer Moszkowicz nam zijn tijd, genoot met volle teugen, praatte voluit en reed ons door Maastricht, Valkenburg en de Geulvallei, vervolgens over de autobahn richting Aken, waar de “leaping cat” flink op zijn staart werd getrapt. Na ruim 2 uur toeren, kwamen we weer op plek van vertrek en... heerlijk met zijn vieren erin gezeten hoor, 4 volwassenen in een jaguar XJ-S coupe, nog dagen kramp in mijn nek gehad, nu vooraf geen discussie gehad over wel of niet passen of beter met de andere auto gegaan met een echte achterbank en tafeltjes, niks van dat alles, gewoon instappen en meegereden, tja wat een Moszkowicz al niet voor elkaar krijgt.