Lotus Seven
Door Vozzen



Eigenlijk wilde ik altijd nog eens een Lotus Seven als bouwpakket kopen en deze zelf opbouwen, schoon werken uit de krat , maar ja tijd tekort en eigenlijk geen lekkere plek ervoor. En zo ging ik op een vrijdag meteen na mijn werk door om te kijken bij deze originele Lotus Seven , echter ooit afgebrand en vervolgens opnieuw opgebouwd met een Caterham-body, maar met dus het originele Lotus chassisnummer.

 

Als ik plaatsneem in de fraaie kuipstoeltjes merk ik dat de Coronakilo’s toch wel flink  hebben toegeslagen, ik zit er niet zo zeer in, meer erop, zeg maar. Maar hoe ik ook zit, wat een fraaie plek zeg, dat kleine Momo stuurtje, die metertjes eromheen, die fraaie tunnel waar de aandrijfas door loopt, dat korte pookje, de chromen koplampen in de verte door dat kleine voorruitje. Mijn arm hangt uit de auto, half boven die chromen uitlaat, tsja geen deurtjes of schermen boven die uitlaat, straks als de pijp warm wordt goed opletten, ik ben wel eens eerder blijven hangen aan een uitlaat, op vakantie lekker in mijn bermuda op de huurmotor, ja top, heel de week in de watten gezeten en niet kunnen zwemmen, maar dat terzijde.

 

Als ik wegrij, wuift de verkoper, die een lichte glimlach niet kan onderdrukken, me na. Ja, ik zit zoals gezegd meer op de lotus dan erin, mijn lijf hangt er half uit en mijn hoofd steekt een stuk boven de voorruit uit! Een pilotenbril zou geen overbodige luxe zijn. Maar als ik eenmaal lekker op weg ben en langs het Gooimeer rijd, zit ik volop te genieten, wat een ding zeg, zo scherp sturend, zulke korte pookslagen, taktak en weg ben je, knap hoor, maar ja, wat wil je, nog geen 600 kilo en ruim 140 pk uit het Ford blokje. En wat een klappen uit die uitlaat vlak naast me, steeds harder, beng beng wat een knallen joh, steeds harder en harder en van die rauwe harde knallen, ik wordt helemaal gegrepen door deze skelter, jeetje wat een andere auto ervaring.

 

Ik heb toch in en op heel wat gereden maar dit is echt de perfecte mix tussen auto en motor, hoe moet zo’n Donkervoort dan wel niet rijden, toch maar eens naar Zeewolde, schiet door mijn hoofd en over schieten gesproken die Seven knalt maar door, tot aan vlammen aan toe nu, maar als ik binnendoor over de ringdijken richting Leiden knal, gaat hij ook steeds rauwer lopen, onregelmatiger, hoort dit wel zo, vlak bij huis slaat hij zelfs een paar keer af, duidelijk niet

 goed dus, thuis gaat hij de garage in en lig ik de hele nacht te piekeren wat dit kan zijn: Ontsteking? Kleppen?  Vaporlock? Benzinetoevoer? Carburateurs?

 

De volgende ochtend vroeg op en aangezien ik nogal last heb van cognitieve dissonantie, zeg maar twijfel na aankoop, is die gave Lotus nu ineens die plastic kitcar...  Enfin maar gewoon beginnen dan, de motorkap eraf, gewoon logisch nadenken, als ik hem start slaat hij wel aan, maar na enkele keren gas geven en een paar knallen slaat hij weer af. De startspray er dan maar op, de altijd binnen handbereik staande WD40, nee ook niet, vervolgens de carburateurs gespoeld, bougies bekeken, accu getest en zo stapsgewijs alles bekeken en ontleed, op zoek naar het probleem. Maar wat ik ook doe: kleppen stellen, kop eraf en nokkenas afstellen, ontsteking, bobine, benzinepomp, bougiekabels, filters, inmiddels de hele mik mak nagekeken, zelfs alle benzineleidingen losgehaald en gespoeld.

 

 

Als ik alles daarna weer aansluit dan loopt hij even goed, dan weer die klappen, de motor die stottert en vervolgens afslaat. Ik besluit tenslotte de benzinetank onder de loep te nemen en als ik erin schijn met de zaklantaarn lijkt het wel of er korrels of iets in zitten? Vieze benzine? Te lang stilgestaan? Bezinksel? Dat zou het filter toch tegen moeten houden, maar als ik de leidingen en filters opnieuw bekijk, valt me op dat het allemaal wel erg vies is, terwijl ik die toch zojuist schoon heb gemaakt, dat kan maar één ding betekenen, dat er vuil uit de tank komt. Nou hup die aluminium tank er dan ook maar uit en wat blijkt, de binnencoating heeft losgelaten, is helemaal verpulverd en schiet via de leidingen en door de filters en caburateurs elke keer zo het blok in. Yes, ik heb de boosdoener te pakken!

En als je dan zo lekker bezig bent geweest en je kijkt na een paar dagen klussen eens achterom dan ligt heel de garage bezaaid met onderdelen, de kap is los, de voorruit eraf, het interieur losgehaald en zo beetje alle motoronderdelen eruit, de tank gedemonteerd, er staat eigenlijk alleen nog een chassis... en op dat moment realiseer je je dat je alsnog je Caterham bouwpakket hebt... in omgekeerde volgorde weliswaar maar ach, ik heb de komend tijd weer wat te doen en het bouwen van een Lotus kan alsnog van de bucketlist af.